Apel nr 3

DOKĄD TAK BIEGNIEMY ? Apel nr 3  – w nawiązaniu do Apelu nr 1 i 2, które w rzeczywistości na FB publikowane były w dużych odstępach czasowych. Tu na blogu są ,,blisko siebie” dlatego wydawać się może, że niektóre treści się powtarzają 🙂.

Przedszkole jest fundamentem edukacyjnym w rozwoju dziecka. Ma swoje cele i zadania. Do osiągnięcia tych zadań potrzebne są narzędzia. Głównym narzędziem edukacyjnym w przedszkolu jest bezwzględnie ZABAWA. Od kilkunastu wręcz lat zastanawiam dlaczego z tego bezpowrotnego dzieciństwa robiony jest w przedszkolu uniwersytet ? Głośno też artykułuje swoje poglądy (negatywne niestety) na temat książek w przedszkolu. To temat morze, wzbudzający ustawicznie wiele kontrowersji. To, że w 3,4,5 latkach są one niepotrzebne, każdy dyrektor i nauczyciel przedszkola chyba dobrze wie. Jednak to, że w 6-latkach również są zbędne, jest już trudne do przełknięcia. Nauczyciele najczęściej twierdzą,

📌A) że rodzice ich do tego zmuszają, bo bez książek nie da się przygotować dzieci do I klasy ,

📌B) że w 6-latkach muszą już być książki, bo dziecko właśnie w ten sposób przyzwyczaja się do pracy z nimi w I klasie.

A ja zadaje sobie pytanie :

📌ad.A – ile razy i czy w ogóle podjęto działania, aby wytłumaczyć dokładnie rodzicom na czym polega praca z dzieckiem przedszkolnym i jakie są jego potrzeby rozwojowe; czy pokazano rodzicom jak wiele można nauczyć dziecko poprzez działanie i zabawę ; jak wiele dziecko zyskuje kiedy doświadcza, eksperymentuje, szacuje – nie na papierze – ale w praktyce, na dywanie…..

📌ad.B) czy aby na pewno jedynym sposobem na obycie 6-latka z książką jest kupno kilkuczęściowych pakietów? To  pytanie chyba jest retoryczne.

Ale to są drobiazgi – mnie najbardziej martwi obecne łamanie prawa oświatowego – zwłaszcza od 2017r. kiedy w życie weszła nowa Podstawa Wychowania Przedszkolnego ? Dlaczego ?

🔴Zacznijmy od przeglądu zadań zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego np. zadanie nr 5 ,, – ,, (…) dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań” – czy dając 25 przedszkolakom książkę z jednakowymi poleceniami (często nie zrozumianymi dla samego nauczyciela) szanujemy jego możliwości percepcyjne i indywidualne możliwości????

🔴 Idąc dalej – w warunkach realizacji podstawy programowej czytamy pkt.3 i zapis o zajęciach kierowanych, którzy niektórzy szumnie nazywają DYDAKTYCZNYMI – brzmi on tak ,,Nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy. Wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej” – ponownie zwracana jest uwaga na możliwości i potrzeby dziecka . Czy pakiety to uwzględniają ????

🔴 Jest też pkt. 4 ,, (…) w trakcie wychowania przedszkolnego dziecko nie uczy się czynności złożonych z udziałem całej grupy (…) . Tu chyba komentarz jest zbędny !

🔴Natomiast zapis w IV obszarze PP, który brzmi ,, (…) rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć” jest dla mnie kluczowy i jednocześnie wykluczający pracę z pakietami . Tak samo jak kolejny zapis pp – ,, (…)kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru” .

🔴 Celowo umieszczam zdjęcia z pewnego przedszkolnego pakietu aby pokazać, że PRAWO OŚWIATOWE JEST ŁAMANE – nadal jest liniatura i o zgrozo litery pisane!

🔴 O dreszcze przyprawił mnie kilkustronicowy arkusz diagnostyczny, który wręcz zmusza nauczyciela do sprawdzenia czy dziecko ,,Popełnia błędy przy układaniu wyrazów z liter”!!!!!! Warto zwrócić uwagę , że ta diagnoza jest robiona najczęściej w październiku, kiedy 6-latek jest dopiero 2 miesiące w oddziale zerówkowym !!!!

Co mnie jednak najbardziej smuci? 😞 Niestety fakt, że nauczyciele kupują to bezrefleksyjnie, dyrektorzy zakopani w papierach tego nie weryfikują, a wizytatorzy zajęci tabelkami z monitoringiem podstawy programowej,  w ogóle nie widzą łamania przepisów i krzywdzenia psychiki dzieci . Za to duuuuuuużo mówi się o wyrównywaniu szans edukacyjnych !!! Dodatkowo MEN daje zielone światło na produkcję takich podręczników, bez ich dopuszczenia i weryfikacji specjalistów !

🔴Moi kochani nauczyciele – EDUKACJI W PRZEDSZKOLU NIE MOŻNA ZABRONIĆ ALE NIE MOŻNA JEJ TEŻ NARZUCIĆ 🔴.

I żeby było jasne – nie jestem przeciwnikiem stosowania liniatury. Róbmy to jednak z poszanowaniem dziecka, umieszczając gdzieś z boku, w kąciku plastycznym kilka kart pracy dla CHĘTNYCH dzieci.Dziecko, które będzie czuło się na siłach samo podejdzie po liniaturę, aby spróbować swoich umiejętności. Nie ,,katujmy” ich na siłę – PRZEDSZKOLE jest PRZED SZKOŁĄ !!!

Dzieci przedszkolne są w ciągłym procesie i nie wszyscy, nie w tym samym tempie, nie w tym samym czasie, mogą osiągnąć zaplanowane przez nas umiejętności. Dzieci XXIw. są bardzo przestymulowane, rozkojarzone telewizją, komputerami, reklamami itp. – potrzebują dużo ruchu, działań praktycznych, eksperymentowania itp. itd.                         Ken Robinson na jednym ze swoich wykładów powiedział : ,,Wiele dzieci nie ma problemów psychologicznych, dzieci cierpią na dzieciństwo” 💪 co jasno mówi nam, jak ważne jest szanowanie ich możliwości i potrzeb. EDUKACJO PRZEDSZKOLNA OBUDŹ SIĘ PROSZĘ – ZWOLNIJ….❤️ CD

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.