Emocje w edukacji

EMOCJE – och to temat morze! Pamiętamy emocjami, żyjemy z emocjami, kierujemy się emocjami ……….emocje odgrywają w naszym życiu ogromną rolę. Emocje są odpowiedziami na to, co spotykamy na swojej drodze życia. Niektórzy porównują je do drogowskazów. 🔴Emocje powiązane są z psychiką, ale mało kto zwraca uwagę na to, że mają ogromny wpływ na funkcjonowanie naszego ciała!!! 🔴Emocje mają wpływ również na to, jak odbieramy otaczający nas świat. O emocjach należy nie tylko mówić, ale ich ,,słuchać” i nauczyć się je rozumieć. Dlaczego zatem w EDUKACJI jest to temat tabu ? Wiem, wiem, wiem zaraz pojawią się zdania typu – to nie nasza sprawa, od tego jest rodzina. Tak – rodzina jest od wszystkiego 😀, bo to pierwszy i najważniejszy filar w życiu człowieka. 🔴Ale jedna z najbardziej znanych definicji EDUKACJI brzmi – ogół procesów i oddziaływań, których celem jest zmienianie ludzi, przede wszystkim dzieci i młodzieży, stosownie do panujących w danym społeczeństwie ideałów i celów wychowawczych ! 🔴 ZATEM – jak wyglądałby świat dorosłych gdybyśmy w szkole otrzymali informację, że emocje pełnią wyłącznie pozytywną rolę, a to co z nimi robimy, jak je wykorzystujemy czy przeżywamy, może być różne, niekoniecznie pozytywne, a nawet pożądane. Jak wyglądałby świat dorosłych, gdybyśmy w szkole dostali ,,instrukcję” jak nazywać to, co się dzieje w odpowiedni sposób, aby móc podjąć działania pozwalające mi na wewnętrzną harmonię. Jak wyglądałby świat dorosłych, gdybyśmy już jako dzieci dowiedzieli się , że nie ma złych emocji, że nawet złość czy strach też wiele pozytywnego nas uczą??? Czy ktoś się kiedyś zastanawiał nad tym, że te wszystkie dzieci które sprawiają nam najwięcej kłopotów proszą o uwagę i miłość w najbardziej niekochany sposób – bo inaczej nie potrafią ? Ile razy zadumamy się nad tym, że rosnąca ilość samobójstw wśród uczniów spowodowana jest często odrzuceniem społecznym – odrzuceniem przez grupę rówieśniczą , a tym samym nieumiejętnym odczuwaniem/odczytywaniem emocji własnych i innych ? 🔴 ,,Przełomem w badaniach nad ludzką agresją było odkrycie dokonane przez neurobiologów. Wykazali oni, że aktywacja obszarów mózgu odpowiedzialnych za odczuwanie bólu następuje także wtedy, gdy doznajemy wykluczenia społecznego, kiedy czujemy się odrzuceni albo jesteśmy poniżani. Dzięki temu odkryciu możemy zrozumieć, dlaczego ludzie stają się agresywni także w sytuacjach, w których nie doświadczają bólu fizycznego” – J.Bauer .🔴Pracowałam wiele lat z małymi dziećmi ,,na emocjach” – uczyłam ich języka emocji i wiem jakie cudowne efekty można osiągnąć ! Dlaczego zatem tego nie robimy ? Może odpowiedź brzmi w wypowiedzi Wojciecha Eichelbergera 🔴,,Szkoła nie uczy rozumienia własnych emocji ….W programach szkolnych nie ma śladu psychologii – a atmosfera rywalizacji uniemożliwia nauczenie się psychologii emocji i relacji w bliskich, długotrwałych kontaktach z rówieśnikami. BOWIEM W BLISKICH ZWIĄZKACH NAJLEPIEJ POZNAJEMY NIE TYLKO INNYCH ALE I SIEBIE” . 🔴Czy zatem problem polega na tym , że tak bardzo boimy się poznać siebie ??? CD

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.