JESTEM PODLOTKIEM – podlatuje pod 50-tkę 😊. To już całkiem zacny wiek, a raczej półwiecze. Jestem nauczycielem od niespełna 30 lat i wiecie co? – myślałam, że o dzieciach wiem już wszystko 😉 – no prawie wszystko. Kilka lat temu okazało się jednak, że nie wiem prawie nic ! Jako młody nauczyciel pracowałam z dziećmi intuicyjnie i starałam się za nimi podążać. Różne rzeczy sobie z dziećmi eksperymentowałam, ciągle poszukiwałam by po wieeeeeeeeelu latach dowiedzieć się, że pracowałam malutkimi elementami PLANU DALTOŃSKIEGO. I w końcu, kiedy go zgłębiłam dogłębnie 🙃, naprawdę poczułam sercem, kiedy go osobiście doświadczyłam, to ,,na starość” dzieci przedszkolne i ich możliwości ODKRYŁAM NA NOWO !!!! Eureka 😊 Po moim wykładzie na konferencji u Ani i Roberta Sowińskich w Zgierzu 2018r. podszedł do mnie mój Mistrz Hans Wenke i zapytał ? ,,Skąd Ty to wszystko wiesz”? A ja na to ,,No w sumie to nie wiem…. skąd, zawsze to czułam, gdzieś tam, głęboko w sercu” ❤️. To jedno pytanie Mistrza dało mi więcej niż tysiące pochwał . Na marginesie, on sam jest absolwentem daltońskiej szkoły holenderskiej. Kika dni temu napisał do mnie jeden z rodziców absolwentek przedszkola daltońskiego ,, Dzień dobry, mam dla Cioci Dyrektor nowe wieści daltońskie. 5 koleżanek absolwentek z PP 18 ( tu padają imiona 😊 ) było na żeglarskich półkoloniach. Przeszły niezła szkołę. Ale co ważne. Co dzień dzieliły się sprawiedliwie same kto z kim pływa. Pomagały sobie w każdej sytuacji, jedna ekipa drugiej np. ciągnąć łódkę itp. Cudowny widok i balsam na nasze serce. Wiem czyja to zasługa”. Kurtyna. A ja, dzięki takim informacjom od rodziców, wiem jak dalekosiężnie i długofalowo działa Plan Daltoński – nie tylko na dzieci ale i na rodziców 😉. Tak więc JA, z uporem maniaka będę bronić przedszkolne dzieci przed ślęczeniem nad pakietami i rozwijaniem palca wskazującego przy tablicy multimedialnej. Często na szkoleniach nauczyciele pytają ,,Pani Agnieszko ale co z tego , że my w przedszkolach się staramy jak w szkołach wsadzą ich w ławki i nikt tego nie będzie kontynuował”. No cóż – nie mamy już niestety wpływu na szkoły, ale mamy wpływ na dzieci w przedszkolu, a to przecież najcudowniejszy plastyczny wiek. Przez 4 lata mając pod opieką te małe istotki, nie ma co czekać na cud, trzeba cudować samemu 😊 . Plan daltoński do takiego cudowania jest po prostu CUDOWNY 🙃 To nie metoda więc nie ma szablonu – trzeba tylko, albo aż, UWOLNIĆ UMYSŁ OD SCHEMATÓW! ,,Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno”(Helen Parkhurs , tEducation On The Dalton Plan 1922) . Jak sprawdzić co dziecko potrafi ? POZWOLIĆ ! CD