Plan daltoński

JA – EDUKACJA – CZAS. ,,Czas robi swoje, a ty człowieku” ? S.J.Lec No właśnie – a Ty człowieku ? Ponad 100 lat temu w nurcie Nowego Wychowania M. Montessori, H. Parkhurs , R.Steiner, C.Freinet, H. Rowid , J.Korczak i inni głosili, że dziecko powinno stać się podmiotem w procesie nauczania i wychowania, że proces ten musi uwzględniać właściwości psychiczne, indywidualne potrzeby i zainteresowania dziecka, odwoływać się do jego aktywności, dawać mu szansę twórczego działania. Nowa szkoła miała być „szkołą aktywną”, „szkołą na miarę dziecka”, wychowującą „do życia i przez życie”. Piękne hasła, a ich realizacja tak bardzo potrzebna w obecnych czasach. Wszyscy ustawicznie tego chcą, piszą o tym, szkolą się, tłumaczą jakie to dziecko powinno być, a ilu tak robi, tak namacalnie, tak że można poczuć ??? Uważam, że ciągle za mało . A tak naprawdę sami ludzie wszystko zniszczyli – np. wymyślając testy, klucze odpowiedzi, likwidując świetnie przygotowujące do zawodu 6-letnie Studium Nauczycielskie czy PST- Pedagogiczne Studium Techniczne dla nauczycieli zawodu, pozwalając na uczelnie prywatne (bez wnikliwej kontroli ich jakości), które bardzo często dają dyplomy przyszłym nauczycielom, którzy nigdy nie powinni stanąć przed dziećmi, tworząc stos papierów , które mają być dowodem jakości edukacji……można tego jeszcze trochę wymieniać . Ludzie ludziom gotują ten los……. Żyjąc w ciągłej niezgodzie z tym co się dzieje w edukacji postanowiłam wykorzystać ten moment, który mi dano na stanowisku dyrektora przedszkola. Czułam wewnętrznie, że ,,Wszystko jest możliwe, zajmuje tylko trochę więcej czasu” (Arne Dahl). Tak więc powróciłam do nurtu Nowego Wychowania i pokochałam Plan Daltoński miłością czystą niczym niezmąconą 😉 Czym jest zatem dla mnie Plan Daltoński ?
🔴D – działanie, doświadczanie (nikt z nas nie pozbędzie się głodu poprzez czytanie menu w restauracji ; musimy sami poczuć , włożyć do ust , przeżuć , połknąć 😊 , a dzieci tym bardziej , nurt planu daltońskiego pozwala dzieciom na samodzielne myślenie , działanie i co najważniejsze ponoszenie odpowiedzialności za swoje decyzje
🔴A – autonomia, dając autonomie dzieciom dopiero sama poczułam jak męczy mnie praca pod ustawiczną kontrolą , pozwalając na autonomie innym sama chłonę ją jak tlen ( bo kto z nas lubi być pod kontrolą, no kto 😊) ? autonomia wyzwala pomysłowość, buduje zaufanie, dojrzałość , odpowiedzialność i dużo można byłoby wymieniać tych cech ; czy dziecku można pozwolić na autonomię ? TAK – jeśli nie spróbujesz to się nie przekonasz 😊
🔴L – ludzie – Korczak mówił nie ma dzieci są ludzie i kiedy w końcu do mnie to dotarło i zaczęłam traktować dzieci jak ludzi mogłam doświadczyć objawienia edukacyjnego 😊 ; nie zapominajmy zatem, że ten mały człowiek ma takie same potrzeby i uczucia co dorosły, my mamy tylko większe doświadczenie
🔴T – twórczość, tworzenie – poczucie sprawstwa daje każdemu człowiekowi radość ; mózg dziecka najsilniej stymuluje twórczość ; dzieci w wieku przedszkolnym są otwarte, ciekawe świata i chłonne wiedzy, są po prostu z natury twórcze ; stwórzmy więc dziecku jak najlepsze warunki do swobodnej ekspresji (bez sztampowych pakietów 😉 )
🔴O – odkrywanie – w planie daltońskim dzieci nie tylko odkrywają samodzielnie nowe informacje o świecie, odkrywają również, a może przede wszystkim swoje umiejętności, możliwości i talenty ; te odkrycia pozwalają im rozwijać motywację wewnętrzna tak ważną w całym życiu człowieka, bo przecież paliwem do budowania motywacji wewnętrznej jest rozwój , wiedza podana na tacy rozleniwia i nic nie wnosi, nie budzi zaciekawienia otaczającym światem
🔴N- narkotyk – a co, kto bogatemu zabroni 😊 ! W końcu marihuana jest uznana jako specyfik leczniczy 😊 Na mnie Dalton zadziałał jak narkotyk, wciągnął po uszy, uzależnił i okazał się nad wyraz leczniczy, uleczył wtłoczone w głowę schematy, pozwolił zrozumieć, że nie wszystkie dzieci muszą tak samo, w taki sam sposób, w tym samym tempie. Filozofia planu daltońskiego powinna być uznana jako lek na cudowne uzdrowienie polskiej edukacji 🙃  ❤️ CD

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *