🍀🍀🍀OGÓLNOPOLSKA RADA PEDAGOGICZNA CZ.VII – ,,WARTOŚCI – PLAN ROCZNY PRZEDSZKOLA 2020/2021″🍀🍀🍀
„Wartości są skarbami życia” Dadi Janki
Droga ogólnopolska rado pedagogiczna, minęły wakacje, a przed Wami trudny i wyjątkowy rok szkolny. Jednak nie o pandemii będzie dzisiejsza rada, a o planowaniu pracy. Wirus, wirusem, na wiele absurdów nie macie wpływu, a pracować trzeba. Zatem – dyrektorzy głowią się nad napisaniem nadzoru, nauczyciele układają plany roczne, a MEN ogłasza kierunki polityki oświatowej itd. itp. Czytając owe kierunki proponowane przez nasze ministerstwo na rok szkolny 2020/2021 mój wzrok jak światełko w tunelu przyciągnął pkt. 5 :
,, Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych”.
Szybko przypomniałam sobie jak to 6 lat temu wspólnie z moją radą pedagogiczną postanowiłyśmy popracować z dziećmi tematyką poruszającą WARTOŚCI. Nie wiedziałyśmy, czy dzieci przedszkolne to ,,udźwigną”, ale postanowiłyśmy to sprawdzić 😊. No bo jak się dowiedzieć czy coś działa czy nie, jeśli się tego nie sprawdzi 😊. Ponieważ zawsze ceniłam i cenię sobie współpracę z rodzicami, do naszego pomysłu postanowiłam ,,wciągnąć” również i ich 😊. Jak ?– za chwilkę napiszę.
Chciałabym przy tym zaznaczyć, iż mój plan roczny zawsze dotyczył jednej tematyki, którą realizowało całe przedszkole. Pozostałe plany – współpracy ze środowiskiem czy z rodzicami itp. pisały sobie Panie na grupach (zawsze wychodziłam z założenia, że nauczyciele powinni mieć wolność w podejmowaniu decyzji co będą robić i kiedy). Także oprócz nadzoru i harmonogramu stałych uroczystości przedszkolnych – istniał u nas do wykonania tylko plan roczny z określonymi zadaniami i oczekiwanymi efektami dla dzieci 😊. Przecież prawo oświatowe nie narzuca nam formy pisania owych planów. To autonomiczna decyzja RP 😊 Jedno tylko było dla mnie ważne : nie ilość, a jakość się liczy. Plan nie musi zawierać kilku stron – nie jest od tego piękniejszy/mądrzejszy/ bardziej efektywny. Plan ma zawierać konkretne zadania, możliwe do zrealizowania, dające radość podczas jego realizacji i konkretny wynik.
Nie wystarczy, że dzieci usłyszą o wartościach. Rzeczywiste ich przyswojenie wymaga indywidualnego przeżywania i kreowania. Nie wystarczy też, że dzieci te wartości poznają czy doświadczą – do ich stosowania potrzebne są umiejętności społeczne ( o to zadbałyśmy wcześniej). Społeczność przedszkolna czy szkolna oparta na wartościach rozwija swoje wartości z udziałem wszystkich członków, dzięki czemu ma miejsce akceptacja różnych osobowości, charakterów, przyzwyczajeń….
Ważne : Wartości nie można narzucić, wartości są odbierane / wychwytywane/odczuwane/wypracowane…..Wiele placówek ma opracowane przeróżne procedury, kodeksy w trosce np. o walkę z przemocą, równość szans itp. Ale czy takie podejście jest oparte rzeczywiście na wartościach?
Droga ogólnopolska rado pedagogiczna, dziele się tym co przeżyłam, doświadczyłam wraz z małymi dziećmi i ich rodzicami. Efekty wśród przedszkolaków były niesamowite, zaangażowanie rodziców przekraczające nasze oczekiwania. To był w ogóle jeden z ciekawszych naszych planów, a zarazem najtrudniejszy jaki sobie wymyśliłyśmy i zrealizowałyśmy.
Jak to zrobiłyśmy ? W wieeeeelkim skrócie postaram się opisać :
- Przydział wartości do realizacji – do poszczególnych miesiący (uznaliśmy, że zaczniemy od października bowiem wrzesień był miesiącem zawsze adaptacyjnym/integracyjnym; we wrześniu też odbywały się zebrania z rodzicami, na których chcieliśmy poinformować ich o swoich planach 😉 ; ostatnia wartość omawiana była w kwietniu, ponieważ maj jest miesiącem Dnia Matki, potem jest Dzień Dziecka , potem zakończenie roku 6-latków, a przecież nie można zamęczyć dzieci ambicjami nauczycieli 😊)
Zatem :
Październik – WSPÓŁPRACA, Listopad – SZACUNEK, Grudzień – MIŁOŚĆ/PRZYJAŹŃ, Styczeń – SZCZĘŚCIE , Luty – UCZCIWOŚĆ , Marzec – TOLERANCJA , Kwiecień – ODPOWIEDZIALNOŚĆ
- Każdego pierwszego dnia miesiąca, na drzwiach wejściowych do wszystkich grup, pojawiała się pięknie wydrukowana kartka z nazwą ,,przerabianej” wartości 😊
- Panie dostosowywały treści i sytuacje edukacyjne do wieku dzieci i układały własne propozycje działań, dobierały według własnego uznania utwory literackie itp. Jedno tylko było wspólne dla całego przedszkola – realizacja zadań z planu rocznego. Oto niektóre z nich (a raptem było 8 pkt. na cały rok szkolny 😊 ) : np.
- Zorganizowanie spotkania z nauczycielem języka migowego- nauka prostych ,,słów”;
- Spotkanie ze niepełnosprawnymi sportowcami ;
- Poznawanie kontynentów i odmienności ludzi ich zamieszkujących;
- „Czerwony Kapturek”- teatrzyk w wykonaniu grupy 6-latków dla dzieci ze Szkoły Specjalnej w Szczecinie – okazywanie zrozumienia i szacunku dla odmienności innych ;
50% planu wystarczy – drugie 50% wymyślcie sobie sami 😉
- Pod koniec KAŻDEGO miesiąca, zadania weekendowe otrzymywali również rodzice (każdy osobiście w rękę na wydrukowanej kartce 😊 ). Oto przykład 2 z nich :
Grudzień – MIŁOŚĆ, PRZYJAŹŃ – Drogi Rodzicu – Rozejrzyj się wokół, zbliżają się święta – może ktoś potrzebuje wsparcia, pomocy. Okaż komuś miłość, przyjaźń w wybrany przez Ciebie sposób, zaangażuj w swoje działania dziecko. Prosimy – opisz to krótko na kartce i przynieś do przedszkola. Podzielimy się tym z całą grupą😊
Luty UCZCIWOŚĆ – Drogi Rodzicu – Uczciwość to wartość, o której rozmawialiśmy z dziećmi w przedszkolu. Porozmawiaj z dzieckiem i przedstaw jemu uczciwego człowieka, może jest ktoś taki w twoim otoczeniu, a może to właśnie Ty coś wyjątkowego zrobiłeś. Uczciwych bohaterów możecie również poszukać w bajkach. Narysujcie tą postać lub ją krótko opiszcie, a wykonaną pracę przynieście w poniedziałek do przedszkola.
Moja droga rado – nie sposób opisać w poście wszystkich działań, nie chcę też tego robić aby nie ograniczać Waszych pomysłów 😊. Zachęcam do pochylenia się nad wartościami bowiem mam wrażenie, że nasz naród cierpi na ich postępującą anemię.
Naszą przygodę z wartościami zakończyłyśmy realizacją ostatniego punktu planu rocznego, a mianowicie : Wystawą prac w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie pt: „Inny nie znaczy gorszy” – to dopiero było wyzwanie !!! 😉 Zachwyt nad pracami, powitanie dzieci i gościna Pana Wojewody – nie do opisania 😊.
Na zakończenie ogólnopolskiej rady pedagogicznej życzę Wam/Nam, wszystkim przede wszystkim ZDROWEGO nowego roku szkolnego w duchu wartości. CD
,,Główną wartością w życiu nie jest to, co dostajesz. Główną wartością w życiu jest to, kim się stajesz” Jim Rohn
Przykładowy spis wartości poniżej :
cierpliwość dokładność dyscyplina dobroczynność
elastyczność humor godność jedność
łagodność miłość miłosierdzie mądrość
niezależność lekkość odwaga odpowiedzialność
prawda prostota pokora pomysłowość
radość rozwaga spokój stabilność umysłu
siła ducha szczęście skupienie samokontrola
szczodrość szacunek tolerancja twórczość
uczciwość współdziałanie wytrwałość wiara
wolność zaufanie zdecydowanie zadowolenie