Entuzjazm, a karty pracy…

🎯Wczoraj było ,,święto” Kubusia Puchatka (tak przynajmniej donosiły grupy nauczycielskie). W związku z tym ,,wydarzeniem” w świecie przedszkolnym już od kilku dni odczuć było można poruszenie, i wielkie zapotrzebowanie na KARTY PRACY z imć Panem Puchatkiem.
🎯W odpowiedzi padało mnóstwo propozycji sprzedaży teczek z owymi kartami (nie tylko kubusiowymi oczywiście) – oferty specjalne 50szt. w komplecie ! Jak kupisz 100szt będzie taniej – itp. itd. Ale nie to jest smutne, że ktoś to komercyjnie produkuje – smutne jest to, że ktoś to nadal bezrefleksyjnie kupuje. Pod takimi ofertami sprzedaży jak na dłoni widać setki (dosłownie) setki komentarzy typu ,,poproszę” , ,,zainteresowana”….. Takich odtwórczych propozycji i próśb o karty jest naprawdę dużo – jak dla mnie o wiele za dużo!
🔔📣Dygresja nr 1 – ja mimo wszystko i nieustannie, nadal wierze w kreatywność, pomysłowość i pasje do zawodu nauczyciela przedszkola (czasem po prostu zagubionego)!!! Myślę, że tak zwyczajnie niektórzy potrzebują jeszcze (zwłaszcza na starcie) wsparcia, inspiracji od żywego człowieka – mistrza – przewodnika, który wskaże, wytłumaczy, pokaże, poruszy……..
🎯Kochani – jesteśmy w przedszkolu – nie zabierajmy dzieciom dzieciństwa – pozwólmy im tworzyć, odkrywać, eksperymentować, doświadczać. Obudźmy w tych małych dzieciach energie! Pozwólmy na entuzjazm, poznawanie, poczucie sprawstwa i wiele, wiele różnych innych DZIAŁAŃ, które użyźniają dziecięce mózgi.
🎯Gerard Huther (niemiecki neurobiolog) pisze, że ,,mózg nie jest mięśniem, nie można go ani do niczego zmusić, ani ukształtować w pożądany sposób ; do rozwoju potrzebuje stymulacji emocjonalnej, a czynnikiem sprawczym tego rozwoju jest entuzjazm (…)”
🎯Czy zatem entuzjastyczna jest dla przedszkolaka karta pracy z szablonem narysowanego Puchatka lub małe szlaczki na kilku stronach, mimo że jeszcze dobrze ołówka nie potrafi chwycić ????
🎯Czy jako dorośli zaprzeczycie temu, że kiedy coś co jest dla nas naprawdę ważne i interesujące, to potrafimy zrobić wszystko aby to osiągnąć?
🎯Czy to nie jest tak, że każdy entuzjazm budzi w nas pozytywne emocje? I czy nie jest tak, że w wychowaniu przedszkolnym właśnie emocje powinny być najważniejsze?
🔔📣Dygresja nr 2 -,,Zawsze boimy się, by nasze dzieci nie doświadczyły niedostatku materialnego. Tymczasem prawdziwe niebezpieczeństwo leży w niedostatku uczuć” A.Stern
🎯Małe dziecko w okresie przedszkolnym ma niepowtarzalny już w późniejszych latach czas na to, by się ekscytować każdą chwilą i każdą odkrytą rzeczą. Jego otwartość umysłu pozwala odkrywać świat bez oceniania i bez uprzedzeń. Analizuje po swojemu, dotyka, przekłada, próbuje, doznaje porażek – ot taka kaskada dziecięcych emocji i receptorów.
🎯Nie można wzbudzić w człowieku ( a już na pewno w małym) sztucznego zachwytu. – ,,Zobaczcie jakiego Kubusia Puchatka dziś dla Was mam – pokolorujcie go kredkami, podoba się wam, prawda jaki śliczny…..siadajcie teraz na swoje miejsca, rozdam wam kolorowanki?”
🎯Odważę się napisać, iż od nauczycieli wychowania przedszkolnego (najpiękniejszego i najwdzięczniejszego zawodu na świecie) oczekuję najzwyczajniej czegoś więcej niż kserowania kart pracy !
🎯Ken Robinson opisywał kiedyś myślenie dziecka jako wolne i odmienne od naszych (dorosłych) standardów, które każą udzielać tylko jednej odpowiedzi na jedno pytanie.
Pozwólmy zatem dzieciom na tą wolność. Przedszkole jest do tego wręcz stworzone, bo jest przed szkołą ! To jedyna okazja, by u dzieci uszanować, a jednocześnie pielęgnować samodzielne, swobodne myślenie i odkrywanie świata.
🎯Czy ktoś kiedyś udowodnił, opracował jakieś badania, z których wynika że dzieci przedszkolne pracujące z kartami pracy i z pakietami mają lepsze przygotowanie i osiągnięcia w szkole niż dzieci działające, doświadczające i samodzielnie dochodzące do celu? Mam wręcz odmienne doświadczenia zawodowe. Dlatego piszę o tym odważnie i z pełną odpowiedzialnością, nie czerpiąc wiedzy z książek ale z wieloletniej praktyki przedszkolnej.
🎯Nie bójcie się ! Proszę Was ! Bawcie się razem z dziećmi, przecież one właśnie tak się uczą – czyżbyście już zapomnieli swoje dziecięce odkrycia ? Od nauczycieli przedszkola zdecydowanie oczekuję, aby tę pamięć odzyskali 😊. To tylko my dorośli inaczej pojmujemy naukę (książka, ławka, tablica). Uwierzcie mi , że rodzicom również można to wytłumaczyć (chyba nagram na ten temat kurs 😊).
🔔📣Dygresja nr 3 – nauka to nie jest coś co z dziećmi przedszkolnymi robimy według schematów i rozporządzeń , nauka dzieciom przedszkolnym przydarza się mimochodem.
🎯Oczywiście możecie teraz powiedzieć to co słyszę najczęściej, że Waszym zadaniem jest realizacja podstawy programowej i tylko wtedy naprawdę uczycie i tylko wtedy przygotujecie do szkoły.
Ale czy to nie jest tak, że nauczysz wtedy, kiedy pobudzisz u dzieci motywacje do uczenia ? Czy zatem jesteś pewna/y, że wzbudzisz u przedszkolaka tę motywację kartami pracy?
🎯Nie pytajcie więc co roku ,,jaką mamy porę roku” 😊 – obalajcie przedszkolne schematy, dbajcie o swój rozwój zawodowy nie tylko dla awansu, ale dla samej siebie! Jesteście niepowtarzalne/ni ,,wariatki” , ,,ciotki”, kurki, świnki, kotki ( w takie role przecież wchodzicie na zajęciach). Tego można nam nauczycielom przedszkola tylko pozazdrościć 😊.
🎯Pamiętaj – przedszkole to miejsce, w którym dzieci mogą popełniać błędy!
🎯Puszczając wodze swojej fantazji uruchamiasz wszystkie zmysły przedszkolaków – serio ! Spróbuj 😊
,,Człowiek umiera po raz pierwszy w wieku, w którym traci entuzjazm” H.Balzac
CD

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.