Tablica zadań – plan daltoński

🎯DALTOŃSKA TABLICA ZADAŃ – ależ miałam ucztę daltońską!!!
🔵Jedno z przedszkoli, które wprowadzam w świat planu daltońskiego stwierdziło – BASTA – koniec gadania psze pani – proszę nam to pokazać 😉. Co też z przyjemnością uczyniłam. I Tak oto słowa wprowadziłam w czyn i z ogromną radością zasiadłam na dywanie aby pokazać funkcję/wizualizację ,,tablicy zadań” 😊.
🔵Czym jest owa tablica zadań ? W duuużym skrócie – to wielofunkcyjne narzędzie daltońskie, które pomaga dzieciom mimochodem zdobyć ogrom kompetencji. Przede wszystkim te kluczowe – filarowe- daltońskie – czyli odpowiedzialność, samodzielność, współpracę i refleksję.
🔵W sposób subtelny narzędzie to buduje w dzieciach motywacje wewnętrzną i poczucie sprawstwa. Łagodnie przechodzi od działania do refleksji.
🔵W poniedziałek omówiłam z dziećmi 5 zadań z różnych obszarów edukacyjnych/z różnych aktywności i pokazałam/wytłumaczyłam im w jaki sposób zaznaczyć wykonanie tychże zadań na tablicy z kolorowymi magnesami, które są odpowiednikami dni tygodnia.
🔵WAŻNE – dzieci mają dowolność w wyborze zadania, w kolejności wykonania, decydują również o czasie w jakim wykonają wybrane zadanie , jak również o tym, czy w ogóle chcą wykonać to zadanie. Nauczyciel pełni wyłącznie role zachęcającą i wspierającą.
🔵Na koniec tygodnia w piątek, przyjechałam do dzieci ponownie aby w tzw. refleksyjnym kręgu omówić ich działania, zadać pytania : co było trudne, co było łatwe, co możemy zrobić w przyszłym tygodniu aby było ciekawiej, co się podobało, a co nie i dlaczego, czy ktoś potrzebował pomocy i w jaki sposób ją otrzymał itp.
🔵To były naprawdę baaaardzo ciekawe pogaduchy, w których NIKT NIE PODLEGAŁ PERSONALNEJ OCENIE. W myśl słów – nie wszyscy, nie tak samo, nie w tym samym czasie i tempie 😊.
🔵Dzieci są naszym lustrem, więc zaangażowanie, energia nauczyciela zwłaszcza na pierwszym etapie omawiania wizualizacji odgrywa ogromną rolę.
Ważne aby nie zmuszać dzieci, nie rozliczać, nie zadawać do domu nie wykonanych zadań , ale zrozumieć, obserwować, omówić z dziećmi problemy, może ich niechęć, pytać, analizować i wyciągać wnioski – to ogromna rola nauczyciela.
🔵Życie jest procesem – wdrażanie planu daltońskiego również. Jeśli nie jesteś pewien czy dobrze rozumiesz filozofie planu daltońskiego to po prostu zapytaj kogoś kto pomoże, podpowie, pokaże….Naprawdę warto😃.
🔵Celem pytań Sokratesa było np. obudzenie ludzkiej duszy, czyli dotarcie w naturalny sposób do samego siebie, bez nacisku czy przymusu – według tego filozofa to najlepszy sposób na ,,dotarcie do prawdy”. Więc pytajmy – i dzieci i siebie 😃
CD

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *