OGÓLNOPOLSKA RADA PEDAGOGICZNA CZ.XI- ,,WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE – POTRZEBY DZIECKA – ZABAWA”

👉Zmiana priorytetów,
👉powywracane do góry nogami wartości,
👉brak rozsądku,
👉czy po prostu strach przed tym co bym chciał/ła zrobić, a wydaje mi się, lub mi wmawiają, że nie wolno ???
👉Przedszkolne pendolino,
👉orient expres,
👉czy ,,wyścig szczurów”???
Za brutalnie ?
Ale to nie ocena, to pytania, które sobie zadaje od dłuższego już czasu.
No bo jak wytłumaczyć to, co dzieje się w edukacji przedszkolnej na przestrzeni ostatnich lat? Odnoszę wrażenie, że ostatnio wszystko kręci się i skupia na tym, aby dzieci w przedszkolu miały już szkołę.
Odnoszę też wrażenie, że edukacja przedszkolna, która powinna być oparta na zabawie przewróciła się do góry nogami !
Nie ,,kupuje” takiego wychowania przedszkolnego.
🔵Przeraża mnie ten ,,przewrót”. Dzieci bawią się coraz mniej, a coraz więcej spędzają czasu nad pakietami i kartami pracy, coraz częściej otrzymują na dywan tablety, coraz częściej też muszą brać udział w mnożących się projektach, aby na ścianie przedszkola zawisł kolejny dyplom itp.itd.
🔵Zadaje sobie zatem pytanie – czy na tym polega edukacja przedszkolna małego dziecka?
Całe szczęście, że posiłki są o stałej porze i tam dzieci mogą odetchnąć 😉, bo potem mają jeszcze zajęcia w kółeczku z języka obcego (też można znaleźć tam książki) , karate, tańce z profesjonalnym instruktorem, rytmika (często niestety z keyboardem i wałkowaniem piosenki na kolejną przedszkolną uroczystość)……i już się zatrzymam, bo i tak wielu osobom zdążyłam się w tych kilku zdaniach narazić.
🔵I mimo, że teraz nie jeden dyrektor/nauczyciel myśli ,,ale czego ona się czepia, przecież to jest fajne, dzieci to lubią, eeeeeeeee przesadza” to mało kto się przyzna, że dzieci po tych zajęciach albo w międzyczasie pytają:
,,A KIEDY BĘDZIEMY SIĘ BAWIĆ” ??? 😊
🔵Nie chodzi mi o to, aby się mądrzyć – zależy mi tylko, a może AŻ na zatrzymaniu się, na pochyleniu nad dzieckiem, na refleksji nauczycielskiej, na zwróceniu uwagi na potrzeby, zainteresowania i możliwości dziecka.
NA UWAŻNOŚCI I CELEBRACJI DZIECIŃSTWA !!!
🔵Modne jest teraz kodowanie, i jakby nie patrzeć natura ,,zaprogramowała” nasze ciała i umysły w wiele potrzeb i w dodatku stosownie do wieku w jakim jesteśmy.
Więc zastanawiam się ostatnio, w którym momencie w przedszkolu jest czas na odkodowanie tych potrzeb, aby dziecko mogło sobie pozwolić na naturalny entuzjazm, na zaspokojenie ogromnie dużej naturalnej potrzeby ruchu, na odkrywanie i doświadczanie świata, na indywidualizację, o której już ponad 100 lat temu prawili znani pedagodzy nurtu Nowego Wychowania??????? No w którym ?
🔵Kiedy w końcu zrozumiemy, że systemem oświaty dla dziecka jesteśmy MY – Nauczyciele Wychowania Przedszkolnego?
🔵Przed laty Janusz Korczak prosił – „Pomóżmy dzieciom, by każde z nich stało się tym, kim stać się może”.
Otóż to – może – a nie musi, bo tak chce dorosły.
🔵Zamiast podążać za naturalną radością naszych przedszkolaków, pod pretekstem wymagań KO i rodziców skupiamy się na rozwijaniu umiejętności akademickich od najmłodszych lat. Osobiście uważam, że powyższe działania bardziej kruszą dziecko niż rozwijają.
Odnoszę też wrażenie, że w przedszkolach coraz rzadziej słyszy się słowo ,,zabawa”, a coraz częściej ,,nauka”.
🔵Czy naprawdę uważacie, że jeśli w przedszkolu będziemy ,,pracować” z dzieckiem wyłącznie w formie zabawy, jeśli będziemy się w nie wsłuchiwać i za nim podążać, to ono już nigdy nie ,,ogarnie” podstaw TIK i nie nauczy się czytać i liczyć ? 😊
Maria Weryho-Radziwłłowicz – prekursorka ruchu przedszkolnego w Polsce na przełomie XIX i XXw. zwracała uwagę na rolę swobodnej zabawy, zalecała ograniczenie ilości pogadanek na korzyść bezpośrednich obserwacji otaczającej przyrody, pracy ludzi i najbliższego środowiska społecznego.Silnie akcentowała w swojej książce znaczenie inicjatywy dzieci w organizowaniu zabaw i zajęć.
Ludu mój ludu gdzież to zaginęło???
Maria pisała również ,,Pamiętaj wychowawco, że człowiek jest dzieckiem przyrody, dzieckiem ludzkości, rozwój jego odbywa się podług tych samych praw, co i wzrost przyrody oraz ludzkości wychowawczej” (Metoda wychowania przedszkolnego. Podręcznik dla wychowawców 1920)
🔵Obserwuje rzeczywistość – sama wszystkiego o czym piszę najpierw doświadczam i od lat głośno werbalizuje swoje myśli. Ten kto mnie trochę zna, doskonale wie, że zawsze uważałam, iż to szkoła i ludzie którzy w niej pracują powinni być przygotowani do przyjęcia naszych przedszkolaków, a nie przedszkolaki do spełniania wymagań i oczekiwań szkoły!!!!
🔵I po raz setny powtórzę (zwłaszcza niektórym wizytatorom i rodzicom) – PRZEDSZKOLE JEST PRZED – SZKOŁĄ ! Nie ma we mnie zgody, aby tego nie szanować.
🔵Liter, czytania, liczenia można się nauczyć dość szybko i w każdym momencie, a co z emocjami naszego przedszkolaka??? Przecież emocje małego dziecka są tak bardzo niedojrzałe, gwałtowne, krótkotrwałe, a możliwość ich świadomej kontroli prawie niemożliwa.
A ja czytam non stop na fejsie pytanie nauczycieli – ,,Jakie podręczniki polecacie dla 3-latków” !!!
Myślę, że wszyscy nauczyciele wiedzą, że w rezultacie dojrzewania układu nerwowego dziecko potrafi dysponować coraz bardziej dojrzałymi procesami poznawczymi, tylko dajmy mu czas na to dojrzewanie. Skupmy się mocno, mocno na rozwoju emocjonalno – społecznym i zwolnijmy tę rozpędzoną maszynę NAUCZANIA w przedszkolu!!!!!
🔵,,Mózg nie jest mięśniem, nie można go ani do niczego zmusić, ani ukształtować w pożądany sposób ; do rozwoju potrzebuje stymulacji emocjonalnej, a czynnikiem sprawczym tego rozwoju jest entuzjazm (…)” G. Huther
🔵Jest tyle do zrobienia – zwłaszcza w ,,czasach zarazy” – tyle deficytów emocjonalnych i społecznych się pogłębiło, tyle się ujawniło i pobudziło. Jest jeszcze tak ważna empatia. Co z jej rozwojem u małego dziecka?
🔵,,Empatia to najważniejszy aspekt wychowania. Nie chodzi o to, by wszystkie dzieci miały czerwone paski i wygrywały olimpiady, ale o to, by potrafiły zauważyć, kiedy mama przyszła zmęczona z pracy. Albo żeby mogły stanąć w obronie kolegi w szkole. To są emocje, których współczesne dzieci nie czytają. Mają niskie umiejętności językowe i to nie tylko dotyczące budowania zdań, ale właśnie czytania takich reguł społecznych”.
Prof. zw. dr hab. Jagoda Cieszyńska – HOLISTIC
🔵Tak na marginesie – dyrektorzy przedszkoli dobrze wiedzą ze rozporządzenie o nadzorze par.20 nakłada na nich obowiązek opracowania planu nadzoru z uwzględnieniem wniosków z poprzedniego roku szkolnego oraz kierunków polityki oświatowej z nadchodzącego roku szkolnego. W tym roku szkolnym w kierunkach polityki oświatowej na rok 21/22 pojawiły się ponownie w pkt. 2 wartości.
🔵,,Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.”
🔵Dla przypomnienia poniżej podaje tytuły wpisów z 2020r. na moim blogu.
W obecnym roku są nadal aktualne i może będą dla Was inspiracją. Zwłaszcza dla tych, którzy tego nie czytali. To naprawdę wdzięczny temat dla przedszkoli. Wystarczy w wyszukiwarkę na owym blogu wpisać tytuł :
👉 Gdybym była dyrektorem szkoły
👉 Ogólnopolska rada pedagogiczna cz. VII ,,Wartości – plan roczny przedszkola…….
Podaje również dwa tytuły książek, które towarzyszyły mi bardzo często w pracy przedszkola:
👉,,Z dzieckiem w świat wartości” – Irena Koźmińska, Elżbieta Olszewska
👉,,Wychowanie w duchu wartości. Wchodzenie w świat 3-7 lat” – program edukacyjny – Diane Tillman,Diana Hsu
Jak już chcemy być tacy ,,przepisowi”, to warto zwrócić uwagę na pozostałe kierunki polityki oświatowej, które również pozwalają pochylić się nad emocjonalnością, zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i wrażliwością dziecka.
Bo kiedy jak nie teraz w przedszkolu jest na to najlepszy czas.
🔵 I żeby nie było, że ja widzę wszystko tylko w czarnych kolorach …..nie, nie, nie – wtedy bym oszalała😊.
Na szczęście coraz więcej informacji dostaję o przełomach i odważnych działaniach przedszkoli skierowanych na dziecko, i za to wszystkim baaaaaardzo mocno dziękuje 😊.
🔵Życzę Wam wytrwałości i dbania o siebie . Życzę Wam akceptacji własnych emocji i emocji dzieci, bowiem pozwalają nam one poznać potrzeby.
Jak zawsze sercem, duchem, dobrym słowem jestem z Wami. Dobrego roku szkolnego.
P.S. Przy okazji przypominam też, że w 2020r ukazało się obwieszczenie MEN z dnia 14 sierpnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia MENw sprawie nadzoru pedagogicznego z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem MEN z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. poz. 1627).
Ale najważniejsze jest to – że owe zmiany dla przedszkoli nic nowego nie wniosły. Warto tylko wiedzieć, że takie coś się zadziało😊

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *