,,Trudne” zachowania dzieci?

🔵Kto mnie zna ten wie, że jestem zawsze i wszędzie z wychowaniem przedszkolnym i w obronie wychowania przedszkolnego.
🔵Kto mnie zna, ten również wie, że mówię/piszę to co myślę, nawet jeśli jest to ,,niewygodne” dla otoczenia.
🔵Zatem dziś troszku prawdy i niestety troszku niepochlebnie i ze smutkiem o przedszkolu ☹.
Napisała do mnie pewna pani dyrektor tak :
– Pani Agnieszko, świat przedszkolny chyba do góry nogami się przewraca !
– Mam dziecko z tzw. trudnym zachowaniem, które jak tylko mnie widzi to się pyta :
-,,Weźmiesz mnie teraz do gabinetu i zadzwonisz po mamę?”
– Nie rozumiałam o co chodzi, więc zapytałam mamę. A mama przyznała się, że przyszła do mnie z innego przedszkola, bo tam nie dawano sobie z jej dzieckiem rady i przy każdej trudnej sytuacji dziecko trafiało za karę ,,na krzesełko” do pani dyrektor, a rodzic dostawał hmmmm pretensjonalny telefon!!!!! No ręce opadają Pani Agnieszko. Metody pruskiej szkoły w przedszkolu????!!!!
🔵Czytałam to z niedowierzaniem, ale najwidoczniej tak jest i takowe praktyki również stosowane są w przedszkolu ☹
🔵No cóż, w sumie głupio mi o tym pisać, bo wydaje się to takie oczywiste, iż takie działania nic, a nic, wychowawczo nie wnoszą w zmianę zachować dziecka……zarówno małego jak i dużego !
🔵Skąd zatem bierze się ta bezradność ? Czy to tylko brak wiedzy na temat rozwoju dziecka, czy coś więcej ? Nie mnie to oceniać.
🔵Profesor Jacek Pyżalski wypowiedział kiedyś piękne słowa:
,, JEŚLI MASZ TRUDNEGO UCZNIA, JEDYNYM ZACHOWANIEM NA KTÓRE MASZ WPŁYW JEST TWOJE WŁASNE”.
🔵Błędy mogą być wspaniałą okazją do nauki, zatem uczenie się na błędach jest ważne, bo jest to okazja do pozyskania nowej wiedzy – dla nauczycieli /rodziców. To okazja, aby przekonać się o tym, że jeśli kara nie działa, (a często działa odwrotnie) to czas na refleksje i zmianę postępowania- nie koniecznie u dziecka, a może u dorosłych ?
🔵Czasami odnoszę wrażenie, że dorośli zapominają o tym, iż dziecko tak jak każdy dojrzały człowiek też ma prawo do wszystkich emocji – również do złości i wściekłości !
Dorosły przeżywając takie emocje idzie sobie do sklepu na shoping, wypija drinka, zamyka się w samotności w pokoju, idzie na siłownie itd. – dziecko zaś dostaje kare !!!
🔵Wszystkiego czego dziecko się uczy – uczy się od nas dorosłych – zachowań, a naszych reakcji tym bardziej . Stosując kary trudno mówić o naturalnym rozwoju dziecka. Otrzymując non stop kary, upominania zaczynamy nosić lub nawet hodować w sobie wielkiego kaktusa. Z czasem okazuje się, że tymi kolcami ranimy siebie i innych – rozsiewając zasiane w nas nasiona wokół siebie.
🔵Czasami warto zanurzyć się w głąb siebie, w swoje reakcje, zachowania i pobudzić autorefleksje……..
P.S. Aaaaaa jest jeszcze coś takiego jak neurony lustrzane i modelowanie zachowań 😄
,,Rozważ jak trudno jest zmienić siebie ,
a zrozumiesz jak znikome masz szanse
zmienić innych” (Wolter)  CD

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.