OGÓLNOPOLSKA RADA PEDAGOGICZNA CZ.XIV ,,O RANY KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ”

🎯Fejsowy teleturniej pytań  ruszył z kopyta :

👉 ,,jakie projekty polecacie, które zgodne są z kierunkami polityki oświatowej”

👉,,czy wszystkie kierunki polityki oświatowej ujmujecie w nadzorze na 22/23”

👉,,które firmy polecacie do zakupu dobrze opracowanego nadzoru na 22/23”

Itd. itp. ….nieustająco mnie to zadziwia…

Dlatego też drogie koleżanki dyrektorki przedszkoli ( a może są też koledzy) zapraszam na Ogólnopolską Radę Pedagogiczną, w trakcie której podzielę się z Wami własną refleksją.

Refleksją – nie gotowcami.

Gotowców nie uznaje.

Dlaczego?                                                                                                                                                                      Bo nie znam Waszych placówek, nie znam Waszych pracowników, dzieci, otoczenia, otaczających instytucji, programów, wniosków z pracy…..po prostu nie znam Was….ale znam specyfikę pracy przedszkola, i wiem z własnego dużego doświadczenia, że każda placówka edukacyjna nadzór powinna mieć swój – na miarę swoich potrzeb i możliwości. Zatem zachęcam tylko i wyłącznie do pochylenia się nad kilkoma moimi przemyśleniami.

🔵Drodzy Dyrektorzy

Nowy nadzór w 2021r. wprowadził trochę nerwową atmosferę, ale i to też (jak zwykle) pokonaliście. Tak naprawdę wprowadzone zmiany powstały na zasadzie ,,zamienił stryj siekierkę na kij”, czyli ,,niby inaczej , a jednak tak samo”,  ale o tym pisałam już w poście który można znaleźć na moim blogu z dnia 4.09.21r.

Ja zawsze uwielbiałam minimalizm okraszony poczuciem bezpieczeństwa (zgodności z prawem oświatowym oczywiście😊). Mój nadzór  miał zatem góra 2 strony, ale niestety znam takie na 10, czy nawet 20 stron (zwłaszcza te sprzedawane przez firmy)

Dodatkowo kilka lat temu odkryłam, że Kuratoria Oświaty, które piszą swój nadzór dla całeeeeeeego województwa, mają ową rozpiskę na 4 stronach. To jeśli ta poważna instytucja pisze nadzór dla setek placówek na 4 strony to czemu ja mam mieć więcej?

Nie wierzycie 🤔 ? To doczytajcie do końca post, a potem zerknijcie na stronę swojego KO.

🔵Ale wróćmy do tematu kierunków polityki oświatowej i nadzoru.

👉To, że kierunki tzw. polityki oświatowej są przereklamowane to pewnie wszyscy wiecie.

👉To, że tak naprawdę nie chodzi w nich o dziecko tylko o ,,bicie piany”, też zapewne wiecie.

👉To, że i bez ich istnienia mamy co robić – to oczywista oczywistość.

👉To, że papier wszystko przyjmie – to od wieki wieków fakt niezaprzeczalny.

To, że nie ilość się liczy, a jakość- hmmmm no to jeszcze trudno wielu dyrektorom przyjąć do wiadomości, ale od tego macie mnie abym Wam o tym co jakiś czas przypomniała😊

🔵A zatem – plan nadzoru pedagogicznego, zawiera w szczególności:

1) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli,

2) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań

3) plan obserwacji,

Z punktem 2 i 3 zapewne dajecie sobie świetnie radę, ale w pkt. 1 powstają już elaboraty i cuda na kiju (a tak naprawdę dla tych trzech punktów wystarczy skromna tabelka)

🔵Gdzie zatem szukać inspiracji do obszarów kontroli (nie spisywania czy kupowania jednakowych gotowców przygotowanych na całą Polskę, a inspiracji….)

👉Chociażby w :  ROZPORZĄDZENIU MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2020 r. poz. 2198). Gotowe, i jakie mądre sformułowania, które łatwo dopasujecie do swoich potrzeb.

Gdzie jeszcze ?

👉Ano w rozporządzeniu o nadzorze czytamy, że ma być opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadz. pedag. z poprzedniego roku szkolnego oraz kierunków  polityki ośw.  (§ 23.2).

UWZGLĘDNIAJCIE (czyli bierzcie pod uwagę) więc to, co z kierunków da się uwzględnić w nadzorze przedszkola. Nigdzie nie jest napisane aby uwzględniać wszystkie punkty.

Nie znam Waszych wniosków z poprzedniego roku szkolnego , ale logicznym dla mnie  jest, że każdy wniosek powinien mieć rekomendacje na przyszły rok – czyli co chcę zrobić aby to, tamto, owo zmienić/poprawić/udoskonalić, a może kontynuować. Takie rekomendacje z poprzedniego roku szkolnego można pięknie i łatwo umieścić w obecnym nadzorze, w odpowiedniej dla nas rubryce (kontroli, wspomaganiu czy obserwacji) .

🔵Dla przykładu :

👉Wniosek z nadzoru 21/22 ,, Przeprowadzone obserwacje zajęć wykazały wzmożone problemy emocjonalne i społeczne u dzieci w konkretnych oddziałach…”

👉Rekomendacja na przyszły rok ,,ponowić diagnozę potrzeb dzieci w celu rozpoznania utrzymujących się problemów w sferze emocjonalnej, społecznej, dla konkretnych oddziałów ; opracować formy wspomagania w celu zniwelowania problemów emoc. i społ.”

Powyższy przykład jest kapitalnym wpisem do wykorzystania w nadzorze na rok 22/23 (pasuje i do kontroli i do wspomagania i do obserwacji zajęć)

🔵Natomiast pochylając się nad tegorocznymi kierunkami  polityki ośw. na 22/23r., pisząc  nadzór w przedszkolu uśmiechnęłabym się do :

👉pkt 1 i realizację wartości ujęłabym np. w planie obserwacji zajęć, albo kontroli przebiegu procesów kształcenia, a kontrolą objęłabym np. plany nauczycieli i to czy w tych planach znajdę umiejętności, które zmierzają do realizacji owego kierunku.

Dygresja – może coś Wam podpowie mój post z 2020r.

Ogólnoposka rada pedagogiczna cz.VII – ,,Wartości – Plan roczny przedszkola na 2020/2021

👉pkt 4 i w zakresie wspomagania zaplanowałabym doskonalenie kompetencji nauczycieli (szkolenia, spotkania na żywo lub online z n-lami z Ukrainy itp.)

👉pkt 7 i ponownie w zakresie wspomagania nauczycieli jakieś szkolonko z skutecznego wykorzystywania technologii– tego nigdy za wiele.

👉pkt 9, – to mój ,,faworyt” sformułowany na zasadzie ,,jak go zrozumiesz, tak go zrealizujesz” 😊 no to ja go wrzucam w wspomaganie i szykuje szkolenia dla nauczycieli np. z zakresu podnoszenia ich kompetencji w temacie np.  języka emocji , komunikacji, udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej itp. lub w kontrolę efektów działalności dydaktycznej

🔵Moi drodzy, zapis w rozporządzeniu brzmi , iż KONTROLA W PLANIE NADZORU DOTYCZY :

👉przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej…oraz innej działalności statutowej placówki;

(może tam być przebieg czy efekty planowania nauczycieli, realizacja ramowego rozkładu dnia, prowadzenie (forma) diagnozy dzieci 6-letnich, informowanie rodziców o postępach dzieci , realizacja/efektywność podst.progr.itp.itd)

👉przebiegu procesów kształcenia i wychowania…oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej…oraz innej działalności statutowej placówki.

(np. analiza konkretnych osiągnięć dzieci, efektywność procesu adaptacji dzieci 3-letnich, efekty udzielania pomocy psych.-pedag., konkretne działania wychowawcze, profilaktyka, organizacja sytuacji edukacyjnych, konkretne działania współpracy z rodzicami itp.itd)

Naprawdę macie cały wachlarz możliwości, jeśli tylko weźmiecie głęboki oddech i rozkminicie potrzeby Waszej placówki😄

A teraz proszę włączyć sobie relaksacyjną muzykę, wygodnie usiąść, zamknąć oczka i powtarzać adin, dwa, tri…..oj nie to🙃….raczej to – NIE ILOŚĆ SIĘ  LICZY – A  JAKOŚĆ💪

NIE ILOŚĆ SIĘ  LICZY – A  JAKOŚĆ💪

NIE ILOŚĆ SIĘ  LICZY – A  JAKOŚĆ💪………

Dobrego roku szkolnego CD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.