JESTEŚ NIEGRZECZNY – każdy nauczyciel, który ze mną pracował dobrze wie jak bardzo nie lubię tego komunikatu, który często , bezwiednie kierowany jest do dziecka.
Niegrzeczny – czyli jaki?
Nazwij to drogi nauczycielu/rodzicu – pobiłeś kolegę, głośno krzyczysz w sali itp.
Nazwij zachowanie dziecka, a nie dziecko.
Wskaż co dziecko zrobiło źle, aby w konsekwencji mogło to poprawić.
Słowo niegrzeczny nic nie tłumaczy.
Słowo niegrzeczny stygmatyzuje.
Słowo niegrzeczny powoduje narastające działania niepożądane, upadające kostki domina – ,,Jakim mnie nazwałeś, takiego mnie masz”
A dzieci najczęściej zachowują się źle, bo czują się źle….
Krzyk, straszenie, kary, wyprowadzanie dziecka z grupy na korytarz lub do innej grupy, zwiększają u dziecka stres i pobudzenie.
Często wystarczy po prostu SIŁA SPOKOJU, czasem logiczne konsekwencje, a najczęściej po prostu rozmowa-dialog – modelowanie zachowań…..
I ustawiczne pamiętanie, że dzieci najczęściej zachowują się źle, bo czują się źle….
CD