
Hej Autonomia pytanko mam – podobno Panie z edukacji wczesnoszkolnej jak ,,dostają” dzieci z przedszkola do klasy I narzekają, że owe dzieci jeszcze nie znają wszystkich liter i nie umieją czytać, dodatkowo (o zgrozo) nie mieszczą się w liniaturze !

Nie, no Kontrola co Ty za głupoty opowiadasz. To niemożliwe.

Ale ja serio mówie – słuchaj dalej Autonomia, bo to nie koniec – podobno z tego powodu, Panie z przedszkola kupują książki ,,do nauki” przedszkolakom, wprowadzają ambitnie litera po literze, i sadzają owe dzieci przed zeszytem z liniaturą – twierdzą, że muszą to robić bo stracą na jakości, i będą musiały wysłuchiwać od rodziców, że nie przygotowały dzieci do szkoły !!

No teraz Kontrola to pojechałaś po całości, a już na pewno po moich emocjach

Autonomia, ale jak bum cyk cyk prawdę mówię – podobno, zarzuty rodziców o rzekomym nieprzygotowaniu dzieci do szkoły, rodzice wynoszą z pierwszych zebrań z nauczycielkami kl. I

Stop Kontrola, bo już bredzić zaczynasz. Przecież to jakiś absurd. Gdzie w tym wszystkim jest dziecko ?

No właśnie Autonomia. Znów się wymądrzasz, a może jakieś konkrety podasz w końcu ?

A proszę bardzo szanowna Kontrolo – przede wszystkim dziecko w wieku przedszkolnym jest w ustawicznym procesie, i wnoszę, iż wszyscy nauczyciele to wiedzą.
Rolą wychowania przedszkolnego jest PRZYGOTOWANIE dziecka do wymogów szkolnej edukacji, ale z całą pewnością NIE WYRĘCZANIE szkoły z jej edukacyjnych zadań.

Dobra, dobra Autonomia, łatwo Ci mówić, ale jak to zrobić?

Kontrola znasz już chyba moje powiedzenie ,,nie szukaj problemów – szukaj rozwiązań” ? Tak więc jeśli jest aż taki wielki problem z rodzicami i ich wymaganiami, to po prostu trzeba im wytłumaczyć na czym polega rola przedszkola. Pokazać różnice między przedszkolem i szkołą. Zorganizować zebranie, pokazać zdjęcia, filmiki z zabawami edukacyjnymi, zrobić zajęcie otwarte. Wyraźnie wskazać na fakt, iż głównym dokumentem, którym powinien kierować się każdy nauczyciel wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej jest Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego dla przedszkoli i klas I-III – przytoczyć rodzicom jej fragmenty (nie czytać w całości

), omówić – słowami dla rodziców zrozumiałymi


Ty Autonomia, a co za magia jest w tym dokumencie?

Magia autonomii nauczyciela i dziecka droga Kontrolo, magia poszanowania dziecka i jego możliwości. To właśnie ten dokument precyzyjnie określa nauczycielom umiejętności jakie dziecko powinno opanować na koniec wychowania przedszkolnego i na koniec klasy III.

A tak jaśniej Autonomia potrafisz mi to wyłożyć ?

Droga Kontrolo – ten dokument właśnie dość jasno mówi o tym, że w przedszkolu dziecko na osiągnięcie umiejętności ujętych w Podstawie Programowej ma 4 lata, a następnie jeszcze 3 lata w edukacji wczesnoszkolnej. Wystarczy przeczytać ze zrozumieniem WARUNKI REALIZCJI PP – jaśniej już nie można.

Ty, Autonomia , a to prawda, że ten dokument istnieje już od 2017r. ?

Tak prawda, i dlatego nadziwić się nie mogę, że Kontrola tak spokojnie to toleruje?
Przecież już od 5 lat wiadomo, że zmieniono zapisy PP w I-III i nauczyciele NIE POWINNI już wymagać od małego ucznia konkretnych efektów na koniec I klasy, czy na koniec II klasy. Dzieci w edukacji zintegrowanej mają na to czas do końca klasy III !
To mega ważna informacja dla rodziców, i to my przedszkola powinniśmy rodziców uświadamiać. Dla dobra dzieci i dla dobra nas samych! Dlaczego my? Dlatego, że szkoły masowo jeszcze, pracują wg starej PP i nie dają dzieciom szans na pracę we własnym tempie, a rodzice nie czytają PP (bo i po co), i nie mają świadomości tego, jakie prawa ma ich dziecko w klasach I-III.

Autonomia czy ja dobrze rozumiem, że nauczyciel może dostosować się do możliwości dzieci?

Rany Kontrola – może ???? Wręcz powinien !!!
Można by rzec, że dziecko na początku swojej ,,kariery edukacyjnej” ma 7 lat na to, by nauczyciel mógł podążać za jego możliwościami i potrzebami, bowiem każde dziecko w tym wieku ma prawo rozwijać się w sposób indywidualny.

Ty Autonomia, a co rodzice przedszkolni powinni jeszcze wiedzieć o przygotowaniu do szkoły?

Dużo Kontrola, oj dużo. Świadomość rodziców znacznie ułatwia życie zarówno nauczycieli jak i dzieci

Powiedziałabym rodzicom, przede wszystkim o tym, na czym polega przedszkolne przygotowanie dzieci do edukacji szkolnej.
Między innymi ………….
• O przygotowaniu ręki, chwytu pisarskiego itp., aby w klasach I-III dziecko mogło sprawnie nauczyć się pisać.
Zadaniem przedszkola, NIE JEST nauka pisania, a wycinanie, wyklejanie, zabawy sensoryczne, nawlekanie koralików itp. aby usprawniać małe dziecięce paluszki, i pomagać rozwijać się ich dłoniom.
• O przygotowaniu analizatorów wzroku, słuchu, aby dziecko na przykład potrafiło złożyć pocięty obrazek w całość, lub usłyszało i nazwało głoskę w nagłosie, śródgłosie czy wygłosie
• O przygotowaniu dziecka w sposób zabawowy do ZAINTERESOWANIA się literami , aby w klasach I-III mogło płynnie poznać cały alfabet i nauczyło się sprawnie czytać.
• O potędze rozwoju holistycznego/wielozmysłowego dziecka , o podążaniu za jego możliwościami i potrzebami
• I wreszcie, a może nawet przede wszystkim o przygotowaniu dziecka do rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, emocjonalnej, aby mogły sprostać oczekiwaniom szkoły.

Hmmmm no powiem Ci Autonomia , że brzmi logicznie

Powiem Ci więcej Kontrola, każde dziecko w sposób naturalny interesuje się literami i pisaniem, i każdy się tego w końcu nauczy. Ważne tylko żeby przez ,,chore” ambicje dorosłych dać mu na to czas i wykorzystać ten czas który dał nam system edukacji i PP do spokojnego przygotowania wszystkich analizatorów. Zainteresować ich uczeniem się, a nie zrazić na wstępie ławkomanią.

Ty Autonomia, ale ja słyszałam, że w klasach I-III panie twierdzą, że nie mogą zdążyć z programem bo muszą dwie litery w tygodniu wprowadzić (dowód w komentarzu pod postem)

Kurcze Kontrola rusz w końcu głową lub przeczytaj ten fragment PP wczesnoszkolnej :
,,Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości”
,,Edukacja wczesnoszkolna (…) obejmuje trzy lata nauki w klasach I–III. Charakteryzują ją:
(…)
3) dostosowanie tempa pracy do możliwości psychoruchowych każdego ucznia;
4) dostosowanie poznawanych zagadnień do możliwości percepcyjnych ucznia.”
Tak więc droga Kontrolo zadaniem nauczycieli ed. wczesnoszkolnej jest między innymi szanowanie różnych możliwości wychowanków w ten sposób, aby podczas 3-letniej edukacji dzieci mogły pracować wg filozofii – nie każdy, nie tak samo, nie w tym samym czasie i nie w tym samym tempie…

Czy w końcu łapiesz Kontrola na czym to wszystko polega ?

Czy sugerujesz droga Autonomio, że jeśli nauczyciele wych. przedszkolnego będą podążać za oczekiwaniami szkoły i rodziców, i NA SIŁĘ uczyć dzieci liter, i NA SIŁĘ kazać dzieciom pisać litery w liniaturze, i nie rozwijać zmysłów, analizatorów itp. to bardzo często uzyskają zgoła odwrotne efekty?

Uffff no w końcu Kontrola dobrze gadasz. Dziecko przedszkolne, które nie jest dobrze przygotowane w obszarze fizycznym, społecznym, emocjonalnym i poznawczym, dziecko przedszkolne, które nie uzyskało od nauczyciela szacunku względem jego potrzeb i możliwości, bardzo szybko może się wycofać i zniechęcić do nauki, która na niego czeka w murach szkolnych.

Rany Autonomia, to co można w krótkich żołnierskich słowach powiedzieć nauczycielom z I-III i rodzicom ?

Może skopiuj im fragmenty PP wczesnoszkolnej aby mogli przeczytać , że zadaniem nauczyciela klas I-III jest :
,,planowa realizacja programu nauczania szanująca godność uczniów, ich naturalne indywidualne tempo rozwoju, wspierająca indywidualność, oryginalność (…)
W której przeczytają że : ,,Nauczyciele w klasach I-III, rozpoznając możliwości uczniów (…) posługują się własnymi twórczymi rozwiązaniami w zakresie realizacji treści podstawy programowej (…) Uczenie się jako proces twórczy samo w sobie wyklucza jeden wzór organizacyjny czy metodyczny”
W której przeczytają , że :
,,Dla zapewnienia ciągłości procesu edukacji nauczyciele klas I–III powinni znać podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz zorganizować dostosowany do potrzeb dzieci okres ich adaptacji w szkole”

I jeszcze jedno szanowna Kontrolo – przekaż nauczycielom WP – aby również pochylili się nad PP edukacji wczesnoszkolnej – naprawdę warto

Może warto też otworzyć dyplom i przypomnieć sobie, że jesteśmy specjalistami i doskonale wiemy, kiedy i jak mamy pracować z dzieckiem.
Ludu oprzytomnijmy trochę – bawmy się edukacją, zachwycajmy się i odkrywajmy życie razem z dziećmi. Pozwólmy sobie i im cieszyć się życiem.
Po prostu na każdym kroku dostrzegajmy w edukacji dziecko, a nie system.

Łapiesz Kontrola ?

Łapie, łapie i padam do nóżek i biegnę głosić dalej tą oczywistą oczywistość
