

Jutro z rana w całej Polsce rozpocznie się plebiscyt w formie papierowej pt. ,,słaby, taki sobie, całkiem nieźle, dość mądry, mądry, wybitny” 

O ocenianiu i świadectwach z biało czerwonym paskiem w mediach pisze się już od kilku lat tak dużo (szkoda tylko, że generalnie nic się nadal nie zmienia), że pominę ten temat chwilą milczenia.
W moim internacie wywiesiłam wczoraj mieszkańcom plakat z życzeniami wakacyjnymi, na których między innymi napisane jest, że nie liczy się średnia – liczysz się TY i to kim jesteś i kim będziesz

Chłopcy podchodzi do mnie i mówili ,,a wie Pani, że to bardzo motywujące”….no ciesze się – o to przecież chodzi – o motywację wewnętrzną , a nie tabelki, procenty, wagi…..

Ostatnio pojawiają się dane, które wskazują ogromną dynamikę interwencji w obszarze psychiatrii. W okresie wakacji owa tendencja maleje, a w roku szkolnym wzrasta. Wzrost pacjentów do 13 roku życia między 2019r a 2022 wzrósł o 87%. Jeśli chodzi o starsze dzieci to wzrost wynosi o 168% . I mowa tylko o sektorze publicznym , a są przecież jeszcze gabinety prywatne

Niedawno przeczytałam wypowiedź młodego człowieka , który powiedział, że ,,Mam świetną średnią. Kompetencji nie mam żadnych. Nie mam umiejętności by poradzić sobie w życiu” To takie smutne, kurcze takie bardzo smutne. Trudno mi zrozumieć dlaczego świadomie produkujemy takie bezradne i jednocześnie pogubione, nie wierzące w siebie pokolenie

Piszę to z pełną odpowiedzialnością po 2 letniej pracy z młodzieżą w internacie – tylko 2 letniej – a doświadczeń, obserwacji, rozmów, historii rodzinnych, itp. obciążeń mam/znam, już tony.
Wiem też, że choć na początku chciałam tak wiele wzniosłych rzeczy z nimi zrobić to szybko okazało się, iż musiałam zatrzymać się nad tym, byśmy wspólnie z wychowawcami zdobyli ich zaufanie, nauczyli się rozmawiać i słuchać oraz odróżniać od siebie trzy środki czystości tj. domestos, cif i płyn do szyb . Proces zapoznawania się ze środkami czystości i zasadności ich zastosowania – nadal trwa, ale widać postępy 



Parę dni temu dostałam w prywatnej wiadomości zdjęcie z pięknymi kolorowymi kopertami narysowanymi osobiście przez dzieci z przedszkola i podziękowania od nauczycielki za wpis na moim blogu o prowadzeniu obserwacji dzieci przedszkolnych. Link poniżej dla tych, którzy chcą przeczytać

Patrząc na zdjęcia jakie Pani X mi przysłała, buzia sama mi się śmiała. Refleksje nauczycielki na temat formy obserwacji, którą od lat proponuje nauczycielom jeszcze bardziej ociepliły moje serducho. Pani X rozgrzała moje emocje do czerwoności, kiedy to przesłała mi jedną z wiadomości, którą dostała od swojego Rodzica po zebraniu.
,,Pani……, list od Pani o umiejętnościach M…… jest przepiękny i widać, że włożyła Pani w niego dużo pracy. Bardzo dziękuje za poświęcony czas. Czytanie listu sprawiło mi bardzo dużo radości” 





W przedszkola oprócz pakietów książek wkradły się ,,oceny” małych dzieci w formie tabelek ,,tak, nie, raczej nie” .
No ja to akurat mówię zdecydowane NIE, dla tabelkowej formy podsumowania dziecięcych umiejętności, potrzeb i możliwości!