Rozważania Kontroli z Autonomią cz.I – Planowanie

🔴 Hej Autonomia, pytanko mam – czy nauczyciele przedszkola muszą planować?

🔵 No widzisz Kontrola, bo to jest tak – Ustawa Prawo Oświatowe z 2016r. Art.102.1.pkt 12 mówi : ,,Statut przedszkola zawiera w szczególności : zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość”

Z polskiego na nasze oznacza to, że według Ustawy każdy nauczyciel musi planować swoją pracę, ale sposób i formę owego planowania powinien określać statut każdej placówki przedszkolnej

🔴 Ty, Autonomia, to znaczy, że nie trzeba planować miesięcznie ? Że nie trzeba na 3 tygodnie wcześniej planować tytuł wierszyka, piosenki, tematu malowania farbami…czy we wtorek czy w środę  lub piątek?

🔵 Phi no coś Ty Kontrola – przecież nigdy tak nie trzeba było

🔴 Jak to nigdy – jak zawsze, co Ty bredzisz Autonomia

🔵 Nieeee Kontrola to Ty głupoty pleciesz, to jakieś stare schematy w które wrzucili nas ,,paredzieści” lat temu metodycy, a do dziś wizytatorzy z KO nie potrafią z tych ram wyjść

🔴 Ty Autonomia, jak taka mądra jesteś, to powiedz jak nauczyciel przedszkola może planować?

🔵 No jak sobie chce, jak rada pedagogiczna ustali i wpisze to do swojego statutu

🔴 No ale konkrety Autonomia , konkrety….

🔵 Uwaga Kontrola , skup się – skup się i ucz się – w treściach podstawy programowej wych.przedszkolnego i w wybranym przez nauczyciela programie znajdujemy UMIEJĘTNOŚCI DZIECI do opanowania których dąży nauczyciel….prawda ?

🔴 No prawda

🔵PP wych.przed. mówi,że zadaniem przedszkola jest : ,, (..) dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań”

Zatem nauczyciel również powinien planować UMIEJĘTNOŚCI, które chciałby aby jego dzieci opanowały – tylko wtedy może to być zgodne z zamierzeniami podstawy programowej i wybranego programu.

A co robi ? Planując tytuł wiersza, piosenki i konkretny dzień, w którym będzie uczyć piosenki wkłada w SWOJE RAMY każde dziecko od 1 do 30 każdego miesiąca. To dziecko podążą za nauczycielem , a nie nauczyciel za dzieckiem.

🔴 Ok Autonomia, no ale gdzie mają te tytuły wiersza, piosenki czy zabawy ruchowej wpisać?

🔵W dzienniku Kontrola, w dzienniku………….w planie umiejętności których chcą nauczyć dzieci, a w dzienniku formę/ sposób w jaki to zrobili – nie szukaj problemów Kontrola – szukaj rozwiązań

🔴 Hmmmm Autonomia , jeśli tak można to czemu nauczyciele nadal planują miesięcznie i planują 30 dni na przód wiersze i piosenki ? Czemu najpierw piszą te plany kilka godzin w domu, a potem je przepisują do dziennika ? No albo oszukują z lekka, bo piszą co innego i robią co innego

🔵Oj Kontrola zadajesz niewygodne pytania – no ale zaryzykuje – bo najczęściej ich nie piszą samodzielnie, najczęściej drukują gotowce z przewodników, bo może nikt im nie wytłumaczył na czym tak naprawdę polega wychowanie przedszkolne, bo może boją się dyrektora, który boi się wizytatorów, bo może nie wiedzą że można inaczej, bo może nie znają dokładnie prawa oświatowego, bo może nie mają wsparcia, bo może………..powodów może być dużo, trzeba ludzi pytać Kontrola

🔴 No ok Autonomia , a jakbyś rzuciła taki fragmencik fragmencikowy planowania umiejętności……pliiiiiiiis

🔵Wiesz, na szkoleniach potrzebuje min. 3 h żeby to wytłumaczyć/przerobić, a TY mi każesz ,,fragmentować” 😉 , no ale ok

Wyobraź sobie teraz, że planujesz taką oto umiejętność, którą chcesz aby Twoje dzieci opanowały (lub cel szczegółowy jak to lubią wizytatorzy) : ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI ŚWIADOMEGO NAZYWANIA KOLORÓW – CZERWONY

Co możesz z tym zrobić – np. pokazać wozy strażackie i omówić ich funkcję, pójść na targ i kupić czerwone owoce i warzywa aby potem zrobić sałatkę, omówić sygnalizator drogowy, omówić/namalować/ eksperymentować z tęczą ( w której kolor czerwony jest pierwszy zewnętrzny), bawić się w łączenie kolorów z czerwonym, liczyć na ulicy czerwone samochody, zrobić czerwony dzień w grupie itd. itp.

Czy to nie jest ciekawsze niż co roku, przez 4 lata o tej samej porze omawiać temat ,,Jesień w lesie” czy ,,Ruch drogowy” lub ,,Na straganie” , po co w ogóle te tematy ?

Czy nie daje Ci takie planowanie większej swobody, większej kreacji, wzbogaconej oferty zajęć i większego zainteresowania dzieci….bo ile można mówić o jesieni w lesie…

Taki schemat planowania zapewnia poszanowanie indywidualności dziecka oraz pozwala na kreatywność nauczyciela i elastyczność jego działań. Przecież wystarczy zaplanować sobie kilka umiejętności z każdego obszaru PP i realizować je w tempie jakie nadają dzieci.

🔴 Kurcze Autonomia , chyba coś czuje, coś w sensie motylków w brzuchu😉, ale tyle lat planowałam miesięcznie , że nie wiem czy dobrze czuje i czy ruszę

🔵 Och Kontrola – tylko od Ciebie zależy czy ruszysz by coś zmienić, by bawić się razem z dziećmi, by cieszyć swoim zawodem i wolnością jaką daje Ci wychowanie przedszkolne – dywan – zabawa…..

Ale spróbuj chociaż. Najtrudniejszy pierwszy krok , a pierwszy krok rzadko bywa do tyłu 😉

🔴 Dzięki Autonomia, fajnie jest pogadać, fajnie spytać, wrócimy jeszcze do tematu bo mam mętlik w głowie 😊, ach te schematy

🔵 Ok Kontrola ja również dziękuje za rozmowę….kto pyta nie błądzi prawda? A motorem do zmian niech się staną słowa Jenny Gillett :

,,Każdy nauczyciel powinien zrozumieć, że uczymy kogoś – dziecko, człowieka – a nie treści”

Bo PRZEDSZKOLE JEST PRZED szkołą!!! CD

 

2 thoughts on “Rozważania Kontroli z Autonomią cz.I – Planowanie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *