

Następnie, szperając po Instagramie wpadłam na dwie rozmowy matki z synem (profil szczecińskiej aktorki Sylwii Różyckiej, i jej rozmowa z synem – najpierw w wieku 5-lat, potem w wieku 7-lat – bardzo polecam).
Tak mnie te ,,pytajne” rozmowy zachwyciły, że natchniona
postanowiłam ,,zwołać” kolejną już, ogólnopolską radę pedagogiczną.

Dlaczego?

Kilka lat później tracą poczucie zachwytu, ponieważ dorośli się z nich śmieją, a nawet jeśli nie, ich materialistyczne i niegrzeczne nastawienie w końcu odbija się na dzieciach….
Kiedy dzieci tracą poczucie zachwytu, naprawdę tracą sens….. Bo nie wolno nam sobie wyobrażać, że wielkim dowodem wyższości ze strony dorosłych jest przekonanie, że wszechświat nie ma duszy ani inteligencji, że człowiek jest jedyną żywą i inteligentną istotą…..
Cała przyroda jest żywa i inteligentna, zamieszkują ją żywe i inteligentne istoty, niektóre nawet znacznie inteligentniejsze od człowieka….
A od dnia, w którym człowiek zaprzecza tej inteligencji i temu życiu, w sobie zaczyna osiedlać się ślepota i śmierć….
Omraam Mikhael Aïvanhov

Kurczę pomyślałam sobie – ale z tej cudownej aktorki byłaby cudowna nauczycielka 





Owe zjawisko już dawno zaobserwowali naukowcy, stwierdzając iż kolejne pokolenia dzieci mają coraz mniejsze umiejętności kreatywnego myślenia. Trudno się temu dziwić, jeśli twórcza zabawa, spontaniczność, doświadczanie, zastępowane jest gotowymi rozwiązaniami prosto ze sklepowych półek.

Współczesne dzieci, zanim wypowiedzą na głos swoje marzenie, to dostają gotowca od rodziców.
Zanim narysują jesienny liść, to już dostają pod nos liść na karcie pracy lub w książce
.

Obecnie wyobraźnia dziecka spada na dalszy plan, a wrodzona ciekawość i potrzeba odkrywania została bardzo ale to bardzo przykurzona.


Dzieci nienauczone jeszcze schematycznych zachowań są bardzo otwarte na świat. Chętniej niż dorośli, pozwalają sobie na odkrywanie nowatorskich rozwiązań i pomysłów. Dlaczego więc już od przedszkola przerabiają książki?
Dlaczego rodzicom tak trudno zaufać nauczycielom przedszkola i docenić rolę ZABAWY?
Dlaczego tak mało rozmawiamy z dziećmi? Pytamy, słuchamy co mają do powiedzenia?
Hmmm w sumie nauczyciele (rodzice zresztą też) owszem, pytają, ale …,,co jadłeś na obiad w przedszkolu” , ,,ile jest dwa dodać dwa”, nauczyciele cztery lata z rzędu pytają – ,,jaką mamy teraz porę roku” , cztery lata z rzędu pytają – ,,jakiego koloru jest strój Mikołaja”
itp. itd. A takie pytania zdecydowanie nie pobudzają potencjału twórczego dziecka.


Kochani nauczyciele pozwólcie czasem dzieciom na nudę. Nuda to przyjaciel kreatywności, a czas wolny od zajęć i obowiązków pobudza kreatywność. Nie musimy, a wręcz nie powinniśmy organizować dzieciom w przedszkolu każdej minuty, podsyłać gotowych zabawek i pomysłów do zabawy.
Przygotować do dojrzałości szkolnej też nie musimy w ławkach i przy książkach
Nauczyciele przedszkoli znają wiele innych atrakcyjnych sposobów.

A jeśli mają obawy, a jeśli rodzice wywierają presje, to może w obronie dzieciństwa trzeba posłużyć się literą prawa i wybiórczymi zapisami z podstawy programowej wp.



Ten okres w największym stopniu decyduje o tym, czy dziecko będzie w przyszłości wykazywało – chęć tworzenia, aktywność społeczną czy poznawczą.


PO NITCE DO KŁĘBKA,
NIECH KAŻDY PAMIĘTA,
ŻE DZIECKO TO TEŻ JEST CZŁOWIEK.
CIEKAWOŚĆ, WRAŻLIWOŚĆ, TALENTY, RUCHLIWOŚĆ
– TO DZIECKA JEST POTENCJAŁ.
WSZAK KAŻDE JEST INNE, KAŻDE JEST PIĘKNE,
KAŻDE JEST WYJĄTKOWE.
GDY ZAJRZYSZ ZAŚ GŁĘBIEJ, WTEDY ROZPOZNASZ
JEGO POTRZEBY NIETUZINKOWE.
PO NITCE DO KŁĘBKA, NIECH KAŻDY PAMIĘTA, ŻE DZIECKO TO TEŻ JEST CZŁOWIEK.
(autor : Agnieszka Czeglik)




Dla człowieka środowiskiem naturalnym jest nie tylko otaczająca nas natura, ale także kontakty społeczne.
Najważniejszą ,,biosferą” są dla nas LUDZIE i wszystko to, co doświadczamy z nimi w relacjach.
Zaś relacje międzyludzkie to dla każdego z nas zestaw podstawowych witamin, tak samo ważnych dla prawidłowego życia jak tlen czy odżywianie……
Dbajmy o siebie wzajemnie – zwłaszcza w tych dziwnych czasach. To naprawdę nie jest takie trudne 

DOBREGO ROKU W ŚWIECIE WARTOŚCI I RELACJI CD